När blir sponsringen avdragsgill?
När du får något av klubben, en sk motprestation, blir din sponsring avdragsgill.
Till exempel om ert företag sponsrar klubben med 10 000 SEK och om motprestationen är t ex 10 st inträdesbiljetter och annonsering så räknar man värdet på inträdesbiljetter samt annonseringen t ex 9 000 SEK – då blir denna summa avdragsgill.
Om motprestationen däremot består av att ert företags logga finns på spelarnas matchställ och/eller synas på en skylt i vår arena då blir det en rimlighetsbedömning. Värdet beräknas efter vad det normalt kostar att exponera ett varumärke på så sätt. Momsen för sådan sponsring är inte avdragsgill.
Avdrag för utgifter för sponsring medges om följande förutsättningar är
uppfyllda:
- Utgiften utgör inte gåva
- Sponsringsutgiften är avsedd att öka eller bibehålla företagets inkomster.
- Sponsorn erhåller en direkt motprestation från den sponsrade (ett marknadsvärde som motsvarar sponsringsutgiften eller att utgiften är en indirekt omkostnad på grund av att det finns en stark anknytning mellan sponsorns och den sponsrades verksamheter.)
Vad gäller för sponsringspaket?
Förekomsten av motprestationer och arten av dessa styr hur sponsringen ska rubriceras i kostnadshänseende och blir därmed avgörande för avdragsrätten.
I många fall är motprestationen sammansatt i "paket" bestående av olika delar. Det förekommer exempelvis att idrottsföreningar erbjuder sponsringspaket som
innehåller allt från reklamskyltar till fribiljetter. Sponsringspaket ses i
avdragshänseende inte som en odelbar enhet. Varje del i paketet måste bedömas för sig. Samtliga motprestationer måste värderas till sitt marknadsvärde. Detta är nödvändigt eftersom olika skattemässiga regler gäller för de olika kostnaderna.
För mer uppdaterad info vänligen se www.skatteverket.se